NIEUWSBRIEF 20-04-2025

 

 

Editoriaal:

 

De laatste week stond zowat in het teken van de ‘moeilijke’ jeugd en de criminele daden die jongeren plegen vanaf hun 12 jaar.

Redenen worden opgegeven zoals slechte omgeving, drugs op school, geen opvoeding door gescheiden ouders, en ga zo maar verder…resultaat: de jongeren belanden in ‘gesloten instellingen’ …waar ze nog meer de criminele trukken leren en verder opgeleid worden tot echte gangsters!

Diegenen die geluk hebben spartelen er door en beseffen later als ze volwassen zijn wat geluk ze gehad hebben.

Op tv gaf professor psychiater Peter Adriaensens ook zijn mening: naar de oorzaak gaan.

Het systeem van GAS boeten helpt in geen kanten; waarom dan eens niet verder kijken en ons leger dat om soldaten smeekt te hulp te roepen?

De cadettenscholen zijn een uitstekend milieu om kameraadschap en technische vaardigheden op te doen. Zou het geld dat naar gesloten instellingen gaat niet beter gebruikt worden om oudere militairen te detacheren naar cadettenscholen en daar hun ondervinding en opleiding methoden toe te passen? Uiteraard kan ook de Burgerlijke Bescherming en andere diensten ingeschakeld worden voor opleidingen, alles is beter dan het milieu dat beheerst wordt door drugs en criminaliteit!

Deze week was er op een VTM zender de Amerikaanse film ‘Major Payne’ die een cadettenschool leidt waar alle mogelijke kneusjes verzameld zijn…en die opdracht tot een goed eind brengt, ’t is natuurlijk een Amerikaanse film: ‘end good, all good

Conclusie: het is waarschijnlijk ‘whishfull thinking en ‘we dronken een glas en deden een plas’ alles bleef bij het oude want er zijn duizend regeltjes en juridische bezwaring die niet toelaten om ‘het’ systeem te veranderen, we blijven maar aanmodderen…maar in mijn hart hoop ik, zoals op volgende beelden een opflikkering van de cadettenscholen te mogen begroeten!

Bob

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.       In naam van het bestuursorgaan van de RBNRC en in eigen naam heb ik het genoegen en de eer om onze leden en sympathisanten een zalig en gelukkig paasfeest toe te wensen. Bij de religies die het paasfeest vieren, het jodendom en het christendom baadt het feest in een aura van mysterie en mirakel. U herinnert zich wel de trieste boodschap die we twee weken geleden met U hebben gedeeld in verband met onze PR-bestuurder Bob Peeters. De diagnose was toen bikkelhard. Zouden mirakels dan toch bestaan? Is het mogelijk dat een tweede opinie alleen maar een zestal weken tijdelijk fysisch ongemak van een genezende bekkenbreuk kan voorspellen, en dat er verder niets aan de hand zou zijn? Samen met Bob hopen we dit vurig. Let wel, echt mobiel zal Bob niet meer worden, en een bezoekje aan de Angèle zal er niet meer inzitten, maar het oorspronkelijke doemscenario lijkt toch wel wat afgewend.

2.       Het evenement van afgelopen zondag 13 april is met de loop der jaren uitgegroeid tot een society evenement: De plechtige start van het Vaarseizoen van de Zeescouts lokt telkenjare heel wat belangstelling naar de linkeroever van de Schelde in Antwerpen, Ook divisieadmiraal Botman was weer van de partij. Door zijn aanwezigheid demonstreert hij de vernieuwde belangstelling van de Marine voor het maritieme gebeuren in Antwerpen, de voornaamste Belgische zeehaven. Tevens onderstreept hij hiermee het belang om de maritieme spirit al zo jong mogelijk in te planten in de harten van onze jeugd. Zelf gewezen zeescout sprak Erwin Verstraelen, Vice President Innovatie van PoAB, de gelegenheidstoespraak uit. Een kort verslagje elders in de e-Nieuwsbrief.

3.       In Zeebrugge is men door het oog van een naald gekropen. Wie zich aan een herhaling verwachtte van de catastrofe met de RO-RO Carrier Fremantle Highway in de zomer van 2023, kon zijn vrees tamelijk vlug opbergen. De omstandigheden begonnen echter gelijklopend: op een dek van de RO-RO Carrier Delphine, op dat ogenblik aangemeerd in het Brittaniadok in Zeebrugge, was op woensdag 16 april, een elektrische wagen in brand gevlogen. (Flows 16/4/2025).
 
De spectaculaire beelden van het eerste uur deden het ergste vermoeden, maar de brand was snel onder controle. Dankzij de compartimentering kon zeer snel de brandende ruimte hermetisch afgesloten worden, en bewerkt met inerte gassen. Reeds op vrijdagmorgen 18 april, kon men beginnen met het voorzichtig openen van de luiken, wat op het eerste gezicht geen problemen heeft opgeleverd. (Flows 18/4/2025). Meer daarover in de bijdrage van Georges Janssens verder in deze nieuwsbrief. Deze nieuwe brand heeft wel degelijk nog eens iedereen wakker gemaakt rond het gevaar van vervoer ter zee van vooral elektrische wagens. Een ervaring rijker is men er alleszins bij geworden, aldus Dirk Defauw, burgemeester van Brugge. (Flows 17/4/2025)
 
Saillant detail: de Delphine en zusterschepen Céline en Yasmine zijn uitgerust met twee rotorzeilen van het type Flettner, en behoren dus tot een nieuwe generatie schepen waarin actief naar mogelijkheden gezocht wordt om de CO2-emissies van de zeevaart te reduceren.

4.       Dit brengt ons rimpelloos op het nieuwe IMO-convenant dat op vrijdag 11 april werd ondertekend door 63 landen over het koolstofvrij maken van scheepsemissies, en dat toen een beetje ondersneeuwd raakte onder de tarieventsunami van Trump. Vastgelegd werd hoe men in 2050 “net zero emissions” wil bereiken door dit te koppelen aan een globale koolstofprijs onder mondiale heffing. Elk schip groter dan 5000 BT zal 100 dollar/ton CO2 moeten betalen vanaf overschrijding van de afgesproken hoeveelheid.    
 
Deze week regende het trouwens berichten over schepen met alternatieve brandstoffen. Nog op 18 april berichtte Flows dat het grootste containerschip ter wereld op LNG (Liquid Natural Gas) op weg is naar Antwerpen: de 23782 TEU CMA CGM “Seine”.      
 
Anderen zweren bij methanol: NRC Handelsblad van 15 april brengt een verslag van de doop van de Adrian Maersk in Rotterdam. Maersk ziet in het gebruik van methanol als brandstof een mogelijkheid om 65 tot 90% minder CO2 uit te stoten dan met traditionele scheepsbrandstof. Maersk heeft reeds geïnvesteerd in een 20 tal schepen op duale brandstof, in casu methanol en diesel. Waarnemers twijfelen of er genoeg groene methanol voorhanden zal zijn om de schepen volop in te zetten waarvoor ze bedoeld zijn. Ook zal men afhankelijk blijven van de goodwill van de vervoerders die de duurdere methanolprijs zullen moeten betalen. Momenteel schijnt enkel Nestlé wereldwijd daartoe bereid. Het is wel duidelijk dat een definitieve richtingskeuze waarin de energietransitie kan evolueren nog niet gemaakt is, en dat we daar ook nog een tijdje zullen op moeten wachten.

5.       Sinds de wet op de kernuitstap op de helling staat is de toon van de krantenberichten merkwaardig milder geworden voor de nucleaire route. In De Standaard vindt men reeds de hele week artikels onder de titel “nucleaire renaissance”. Dat van donderdag 17 april deed me extra veel plezier. Een van de effecten van de onzalige wet op de kernuitstap was het verlies in nucleaire excellentie. Welke jonge briljante ingenieurs-of wetenschapsstudent zou het nog in zijn hoofd gehaald hebben om te specialiseren in het nucleaire? Wat blijkt nu: plots stelt men een verdubbeling vast in het aantal studenten. Let wel, dit betekent nog geen overvloed, het dubbel van een klein getal blijft klein, maar merkwaardig in elk geval blijft dit een toe te juichen stap in de goede richting.

6.       Op de zeekaarten stond ten westen van de Westhinderbank op 17 meter diepte een scheepswrak aangeduid, waarvan men wel wist dat het een duikboot was, maar men had geen idee welke. Dankzij Deme werd deze week het zand rond de schroef weggezogen, waardoor duikers de identificatie konden aflezen. Het bleek te gaan om de Duitse onderzeeër UB-57 van de UB-III klasse die tijdens de 1ste Wereldoorlog verantwoordelijk was voor het kelderen van een aanzienlijke geallieerde tonnenmaat. (DS 17/4/2025)   
 
We weten allang dat de 1ste Wereldoorlog voor België meer was dan een loopgravenverhaal aan de Ijzer. De gevechten rond Antwerpen en de oorlog op zee bijvoorbeeld zijn twee heroïsche episodes uit die Wereldoorlog die meestal amper belicht worden.   
 
Reeds van in het begin van de oorlog werd het U-bootwapen ingezet. In het begin gebeurde dat nog in een geest van ridderlijkheid volgens de oude Pruisische school: enkel oorlogsbodems werden aangevallen. Koopvaardijschepen werden vooraf gesommeerd, en de bemanning werd vooraf van boord gehaald. Maar vanaf 9 januari 1917 veranderde dit drastisch met de afkondiging van de totale duikbootoorlog.   
 
Het nu gevonden exemplaar is het meest intacte uit die periode en had de reputatie om één van de dodelijkste te zijn. Niettegenstaande zijn late inzet: eerst vanaf juni 2017, heeft hij toch 46 kelderingen op zijn aktief. De laatste opdracht begon op 3 augustus 1918, het laatste radiosignaal werd nog uitgezonden op 4 augustus 1918 om 22u15. Dan niets meer.
 
Alhoewel zeer waardvol omwille van de compleetheid, zal het wrak niet geborgen worden. Het zal op zijn plaats blijven als zeemansgraf. Aan boord zouden nog 29 bemanningsleden zijn achtergebleven. Het waren vijanden, maar tenslotte waren het maar arme drommels die op commando een oorlog moesten uitvechten die niet de hunne was. Ook zij verdienen ons respect.

7.       Twee belangrijke evenementen trekken onze aandacht deze week:     
 
– De filmvoorstelling op 24 april om 14u30 of 20u in het auditorium AMA over de Noordwestpassage. Zie flyer elders in deze e-nieuwsbrief. Wie te laat is voor de inschrijving is nog altijd rechtstreeks welkom aan de ingang van de zaal waar nog een aantal inkomkaarten kunnen aangeschaft worden.    
 
– de RYCB organiseert zijn maandelijkse clubavond op woensdagavond 23 april, vanaf 18uur. Onze leden zijn daar ook welkom. Speciaal op 23 april is onze erecommodore Patrick Van den Bulck de gelegenheidsredenaar, en hij zal het hebben, in zijn gekende stijl over “Yachtingetiquette”, vlagvoering en hoffelijk gedrag.      
 
Wie nog mee wil eten moet vlug zijn, want de inschrijvingen worden maandagmiddag afgesloten. Komen luisteren zonder diner is ook mogelijk vanaf 20u30. Zie alle details in de rubriek RYCB van deze e-nieuwsbrief. 
Herinneren we ook aan de inschrijvingen voor onze algemene vergadering van woensdag 30 april vanaf 18 uur.

     
Willy 20/04/2025