1.
In naam van het bestuursorgaan van de RBNRC en in eigen
naam heb ik het genoegen en de eer om onze leden en sympathisanten een
zalig en gelukkig paasfeest toe te wensen. Bij de religies die het
paasfeest vieren, het jodendom en het christendom baadt het feest in een
aura van mysterie en mirakel. U herinnert zich wel de trieste boodschap die
we twee weken geleden met U hebben gedeeld in verband met onze
PR-bestuurder Bob Peeters. De diagnose was toen bikkelhard. Zouden mirakels
dan toch bestaan? Is het mogelijk dat een tweede opinie alleen maar een
zestal weken tijdelijk fysisch ongemak van een genezende bekkenbreuk kan
voorspellen, en dat er verder niets aan de hand zou zijn? Samen met Bob
hopen we dit vurig. Let wel, echt mobiel zal Bob niet meer worden, en een
bezoekje aan de Angèle zal er niet meer inzitten, maar het oorspronkelijke
doemscenario lijkt toch wel wat afgewend.
2.
Het evenement van afgelopen zondag 13 april is met de
loop der jaren uitgegroeid tot een society evenement: De plechtige start
van het Vaarseizoen van de Zeescouts lokt telkenjare heel wat
belangstelling naar de linkeroever van de Schelde in Antwerpen, Ook divisieadmiraal
Botman was weer van de partij. Door zijn aanwezigheid demonstreert hij de
vernieuwde belangstelling van de Marine voor het maritieme gebeuren in
Antwerpen, de voornaamste Belgische zeehaven. Tevens
onderstreept hij hiermee het belang om de
maritieme spirit al zo jong mogelijk in te planten in de harten van onze
jeugd. Zelf gewezen zeescout sprak Erwin Verstraelen, Vice President
Innovatie van PoAB, de gelegenheidstoespraak uit.
Een kort verslagje elders in de e-Nieuwsbrief.
3.
In Zeebrugge is men door het oog van een naald
gekropen. Wie zich aan een herhaling verwachtte van de catastrofe met de
RO-RO Carrier Fremantle Highway in de zomer van
2023, kon zijn vrees tamelijk vlug opbergen. De omstandigheden begonnen
echter gelijklopend: op een dek van de RO-RO Carrier Delphine, op dat
ogenblik aangemeerd in het Brittaniadok in
Zeebrugge, was op woensdag 16 april, een elektrische wagen in brand
gevlogen. (Flows 16/4/2025).
De spectaculaire beelden van
het eerste uur deden het ergste vermoeden, maar de brand was snel onder
controle. Dankzij de compartimentering kon zeer snel de brandende ruimte
hermetisch afgesloten worden, en bewerkt met inerte gassen. Reeds op vrijdagmorgen 18 april, kon men beginnen met
het voorzichtig openen van de luiken, wat op het eerste gezicht geen
problemen heeft opgeleverd. (Flows 18/4/2025). Meer daarover in de bijdrage
van Georges Janssens verder in deze nieuwsbrief. Deze nieuwe brand heeft
wel degelijk nog eens iedereen wakker gemaakt rond het gevaar van vervoer
ter zee van vooral elektrische wagens. Een ervaring rijker is men er
alleszins bij geworden, aldus Dirk Defauw,
burgemeester van Brugge. (Flows 17/4/2025)
Saillant detail: de Delphine en zusterschepen Céline en Yasmine zijn
uitgerust met twee rotorzeilen van het type Flettner,
en behoren dus tot een nieuwe generatie schepen waarin actief naar
mogelijkheden gezocht wordt om de CO2-emissies van de zeevaart te
reduceren.
4.
Dit brengt ons rimpelloos op het nieuwe IMO-convenant
dat op vrijdag 11 april werd ondertekend door 63 landen over het
koolstofvrij maken van scheepsemissies, en dat toen een beetje ondersneeuwd raakte onder de tarieventsunami van Trump.
Vastgelegd werd hoe men in 2050 “net zero emissions”
wil bereiken door dit te koppelen aan een globale koolstofprijs onder
mondiale heffing. Elk schip groter dan 5000 BT zal 100 dollar/ton CO2
moeten betalen vanaf overschrijding van de afgesproken hoeveelheid.
Deze week regende het trouwens berichten over schepen met alternatieve
brandstoffen. Nog op 18 april berichtte Flows dat het grootste
containerschip ter wereld op LNG (Liquid Natural Gas) op weg is naar
Antwerpen: de 23782 TEU CMA CGM “Seine”.
Anderen zweren bij methanol: NRC Handelsblad van 15 april brengt een
verslag van de doop van de Adrian Maersk in
Rotterdam. Maersk ziet in het gebruik van
methanol als brandstof een mogelijkheid om 65 tot 90% minder CO2 uit te
stoten dan met traditionele scheepsbrandstof. Maersk
heeft reeds geïnvesteerd in een 20
tal schepen op duale brandstof, in casu
methanol en diesel. Waarnemers twijfelen of er genoeg groene methanol
voorhanden zal zijn om de schepen volop in te zetten waarvoor ze bedoeld
zijn. Ook zal men afhankelijk blijven van de goodwill van de vervoerders
die de duurdere methanolprijs zullen moeten betalen. Momenteel schijnt
enkel Nestlé wereldwijd daartoe bereid. Het is wel duidelijk dat een
definitieve richtingskeuze waarin de energietransitie kan evolueren nog
niet gemaakt is, en dat we daar ook nog een tijdje zullen op moeten
wachten.
5.
Sinds de wet op de kernuitstap op de helling staat is
de toon van de krantenberichten merkwaardig milder geworden voor de
nucleaire route. In De Standaard vindt men reeds
de hele week artikels onder de titel “nucleaire renaissance”. Dat van
donderdag 17 april deed me extra veel plezier. Een van de effecten van de
onzalige wet op de kernuitstap was het verlies in nucleaire excellentie.
Welke jonge briljante ingenieurs-of wetenschapsstudent zou het nog in zijn
hoofd gehaald hebben om te specialiseren in het nucleaire? Wat blijkt nu:
plots stelt men een verdubbeling vast in het aantal studenten. Let wel, dit
betekent nog geen overvloed, het dubbel van een klein getal blijft klein,
maar merkwaardig in elk geval blijft dit een toe te juichen stap in de
goede richting.
6.
Op de zeekaarten stond ten westen van de Westhinderbank op 17 meter diepte een scheepswrak
aangeduid, waarvan men wel wist dat het een duikboot was, maar men had geen
idee welke. Dankzij Deme werd deze week het zand
rond de schroef weggezogen, waardoor duikers de identificatie konden
aflezen. Het bleek te gaan om de Duitse onderzeeër UB-57 van de UB-III
klasse die tijdens de 1ste Wereldoorlog verantwoordelijk was voor het
kelderen van een aanzienlijke geallieerde tonnenmaat. (DS 17/4/2025)
We weten allang dat de 1ste Wereldoorlog voor België meer was dan een
loopgravenverhaal aan de Ijzer. De gevechten rond
Antwerpen en de oorlog op zee bijvoorbeeld zijn twee heroïsche episodes uit
die Wereldoorlog die meestal amper belicht worden.
Reeds van in het begin van de oorlog werd het
U-bootwapen ingezet. In het begin gebeurde dat nog in een geest van
ridderlijkheid volgens de oude Pruisische school: enkel oorlogsbodems
werden aangevallen. Koopvaardijschepen werden vooraf gesommeerd, en de bemanning
werd vooraf van boord gehaald. Maar vanaf 9 januari 1917 veranderde dit
drastisch met de afkondiging van de totale duikbootoorlog.
Het nu gevonden exemplaar is het meest intacte uit die periode en had de
reputatie om één van de dodelijkste te zijn. Niettegenstaande zijn late
inzet: eerst vanaf juni 2017, heeft hij toch 46 kelderingen
op zijn aktief. De laatste opdracht begon op 3
augustus 1918, het laatste radiosignaal werd nog uitgezonden op 4 augustus
1918 om 22u15. Dan niets meer.
Alhoewel zeer waardvol omwille van de compleetheid, zal het wrak niet
geborgen worden. Het zal op zijn plaats blijven als zeemansgraf. Aan boord
zouden nog 29 bemanningsleden zijn achtergebleven. Het waren vijanden, maar
tenslotte waren het maar arme drommels die op commando een oorlog moesten
uitvechten die niet de hunne was. Ook zij verdienen ons respect.
7.
Twee belangrijke evenementen trekken onze aandacht deze
week:
– De filmvoorstelling op 24 april om 14u30 of 20u in het auditorium AMA
over de Noordwestpassage. Zie flyer elders in deze e-nieuwsbrief. Wie te
laat is voor de inschrijving is nog altijd rechtstreeks welkom aan de
ingang van de zaal waar nog een aantal inkomkaarten kunnen aangeschaft
worden.
– de RYCB organiseert zijn maandelijkse clubavond op woensdagavond 23
april, vanaf 18uur. Onze leden zijn daar ook welkom. Speciaal op 23 april
is onze erecommodore Patrick Van den Bulck de
gelegenheidsredenaar, en hij zal het hebben, in zijn gekende stijl over
“Yachtingetiquette”, vlagvoering en hoffelijk gedrag.
Wie nog mee wil eten moet vlug zijn, want de inschrijvingen worden
maandagmiddag afgesloten. Komen luisteren zonder diner is ook mogelijk
vanaf 20u30. Zie alle details in de rubriek RYCB van deze e-nieuwsbrief.
Herinneren we ook aan de inschrijvingen voor onze algemene vergadering van
woensdag 30 april vanaf 18 uur.
Willy 20/04/2025
|