NIEUWSBRIEF 13-04-2025

 

 

Editoriaal:

 

Op 9 april vond in het Residence Palace in Brussel een conferentie plaats rond het thema van de strategische rol van de Europese maritieme cluster voor economische groei en geopolitieke weerbaarheid. De bijeenkomst werd georganiseerd door FEPORT, de associatie van zeehavenbedrijven en -operatoren in Europa, en bracht toonaangevende vertegenwoordigers uit beleidskringen, industrie en academische wereld samen.

Gunther Bonz, voorzitter van FEPORT, onderstreepte in zijn welkomstwoord het belang van een sterke maritieme sector als fundament voor de strategische autonomie van de EU. Vervolgens gaf Kapitein-ter-zee Kurt Engelen, directeur van het Centre for Security and Defence Studies (CSDS) aan het KHID, een inspirerende keynote waarin hij de link legde tussen maritieme infrastructuur en Europese veiligheid.

In de eerste thematische sessie werd ingezoomd op de uitdagingen voor de EU in een context van geopolitieke spanningen. De sprekers onderstreepten het belang van duurzame innovatie en energiezekerheid. Een paneldiscussie bracht inzichten van beleidsanalisten, investeringsscreeners en havenbestuurders over hoe Europa haar economische weerbaarheid kan versterken. De kabinetschef van Apostolos Tzitzikostas, Europees commissaris voor Transport, gaf in haar toespraak duiding bij het maritieme beleid van de Commissie, en de aandachtspunten voor de toekomst.

In de namiddagsessies werden de kwetsbaarheid van toeleveringsketens en risico-inschatting toegelicht. De panelleden bespraken uiteenlopende thema’s zoals Europese samenwerking, strategische infrastructuur en havenbeheer. In de slotronde werd gefocust op concrete strategieën voor het versterken van de maritieme cluster in Europa. In het panel kwamen thema’s als alternatieve brandstoffen, digitale veiligheid tegen cyber threats in de maritieme sector, en de nood aan geschoolde arbeidskrachten aan bod.

Het is duidelijk dat de private sector heel wat verwacht van de Europese Commissie om de sterktes van de Europese maritieme sector te benutten om wereldwijd competitief voordeel uit te bouwen. Uit alle interventies bleek een groot vertrouwen in deze sterktes, maar ook een duidelijk signaal om er werk van de maken, en om maritieme samenwerking te versterken als pijler van Europese welvaart en veiligheid. De Europese Commissie werkt op dit moment aan een nieuwe strategie voor de havensector en de verwachtingen zijn hoog gespannen…

Veel leesplezier,

Filip

 

Afbeelding met symbool, logo, Graphics, clipart

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.       De leerling-tovenaar in het Witte Huis heeft het deze week weer behoorlijk bont gemaakt. Maar dit spectaculaire nieuws leidt natuurlijk onze aandacht af van de onderwerpen die ons werkelijk interesseren. We zullen dan ook aan de verleiding trachten te weerstaan om hierop commentaar te leveren. Buiten al het andere dat U langs verschillende media mocht vernemen is er toch nog de door de USA aangekondigde officiële terugtrekking uit de IMO-onderhandelingen over het koolstofvrij maken van de scheepsemissies. Bovendien dreigen zij met tegenmaatregelen voor het geval hun schepen omwille van deze overeenkomst ergens moeilijkheden zouden ondervinden of geconfronteerd zouden worden met bijkomende kosten. Dit alles zou een historisch akkoord tussen de andere partners, waaronder België, voorlopig niet in de weg staan. (Flows 9/5/2024). Van de 79 landen die niet van tafel wegliepen bereikten 63, waaronder België, dan wel dit akkoord op vrijdag 11 april. 16 landen bleven dwarsliggen en stemden tegen. Onder hen: Rusland en Saudi-Arabië. 
 
De Amerikaanse monstertarieven van 1,5 miljoen dollar per aanloop van een in China gebouwd schip lijken toch al afgezwakt, maar de “make shipsbuilding great again “-act werd ondertussen wel ondertekend. Het decreet vraagt om een Maritime Action Plan, maar is momenteel nog niet erg concreet. (www.thewhitehouse.org van 9/4/2025)

2.       Richten we dan eindelijk de blik op eigen land en we kunnen een nieuw record noteren in de haven van Zeebrugge, waar de MSC Mina deze week het nationaal diepgangsrecord scherper stelde door binnen te lopen met een diepgang van maar eventjes 16m40. Het vorige record stond op naam van de “Ever Greet” in juli 2024. (Flows 8/4/2025).

3.       Heuglijk nieuws zowel voor Zeebrugge als voor Antwerpen: de tunnelelementen voor de Oosterweelverbinding zijn klaar en deze week, op donderdag 10 april werd de kraan opengezet om het bouwdok onder water te zetten. Eens we 800000 m³ verder zijn en het bouwdok volgelopen is, wordt dan de dijk doorbroken, waardoor de weg open ligt naar Antwerpen. Tijdens het gecontroleerd vollopen van de bouwput worden testen gedaan op eventuele lekkages. Uiteraard is het niet de bedoeling dat de tunnelelementen ergens onderweg gaan afzinken.     
Volgens de huidige planning zou het eerste tunneldeel vertrekken naar Antwerpen op 19 mei 2025. Het eerste afzinkmoment is voorzien in juli van dit jaar, en tegen het einde van het jaar zou alles op zijn plaats moeten liggen. (www.oosterweelverbinding.be van 11/8/2025)

4.       Wie herinnert zich nog de Fire and Damage Control area in de kazerne van St Kruis in Brugge. Persoonlijk heb ik heel wat praktisch nut gehad aan de brandweertraining die we daar ontvingen: het te lijf gaan van de brand in de enorme open kuipen vol mazout, het binnendringen tussen de vuurhaarden met autonome zuurstofmaskers in de bovenbouw van een oude Algérine, het lopen in een asbestpak door de vlammen op een metalen passerelle, en veel andere oefeningen. Menige beginnende fabrieksbrand later kon op basis van de daar opgedane ervaring tijdig gestopt worden, en wanneer het echt escaleerde garandeerde diezelfde ervaring de nodige koelbloedigheid bij de aanpak.
 
En dan was er ook het gedeelte “damage control”: achtergelaten worden in een ruimte waar het water langs verschillende lekken binnen gutst, en je enkel balken en vodden tot je beschikking hebt om de zondvloed af te stoppen. Niet verwonderlijk dat ik dit beschouw als de zinvolste training uit mijn militaire opleiding. Enerzijds door uitdeinen van de civiele bebouwing rond de kazerne, en anderzijds door uitbreiding van de kazerne zelf, moest het centrum verkassen naar de bossen van Ryckevelde, waar ook nog een karkas van een helikopter werd aan toegevoegd. Maar, ik heb geen informatie over het verdere lot van het centrum.  
 
Van goed ingelichte bron kon ik nu vernemen dat er een nieuw centrum op de planning van defensie zou staan en wel in de Geniekazerne van Burcht. We kijken er dus met belangstelling naar uit.

5.       15 leden van Delta kwamen samen aan boord van de Angèle op 8 april, voor verdere opleiding en bespreking van praktische punten.        

Belangrijkste uiteenzetting was deze van Peter Van den Wouwer waarbij deze de ingewikkelde materie van de verzekering bij huur van boten in het buitenland probeerde duidelijk te maken.
 
De organisatie van de filmvoorstelling van 24 april werd verder besproken.  
Het statusrapport van onze lesboot ziet eruit als volgt:  
– door een medelid werd de volledige inboedel van een loods in de Kempen opgekocht. In die loods bevond zich een Jaguar 22 op trailer, 2 lasers en 2 bootjes van onbepaalde herkomst. De staat van de jaguar leek OK, maar het schip kon niet betreden worden. Bedoeling is dat Delta, bij goedkeuring de Jaguar met trailer zou overnemen. Winterberging is afgesproken met de militaire jachtclub Brabo bij de geniekazerne in Burcht. Guido Vrancken is aangeduid als projectleider en zal de nodige contacten leggen met de eigenaar van het materiaal om de loods mee leeg te maken. 
 
De zeilkalender voor 2025 werd verder ingevuld. Let wel dat de eerste activiteit van 9 mei ook open staat voor alle RBNRC-leden.   
 
Het is een rally met kielbootjes vanuit Arnemuiden. Zie beschrijving in e-nieuwsbrief. Zeker aan te bevelen. 
 
De dag werd afgesloten met een detailvoorbereiding van de geplande zeiltrip rond Corfu, en gedeeltelijk ook al van deze rond Rhodos.  
 
Graag noteren dat de huur van een tweede boot voor de Kanalentrip in Bourgogne niet meer mogelijk is.

6.       Onze leden hebben deze week de uitnodiging ontvangen voor onze Algemene Vergadering op 30 april e.k. Dit jaar kan die niet doorgaan in onze maatschappelijke zetel, maar moesten wij uitwijken naar de immer gastvrije Angèle. Met dank aan Willy en Angèle. Na de vergadering kan er vrijblijvend een broodjesmaaltijd genuttigd worden aan de prijs van 15€, inbegrepen één drankje.  
 
De aanwezigen zullen hun lidkaart in ontvangst kunnen nemen. Afwezigen kunnen die ook bestellen mits aangeven van de persoon die hun lidkaart mag in ontvangst nemen, of waar zij die kunnen afhalen.  
 
Graag gebruik maken van het on-line inschrijvingsformulier. https://forms.office.com/r/KF1SBfdqWq

7.       Bent U al ingeschreven voor onze filmnamiddag of -avond van 24 april e.k.? Aarzel dan niet want de tijd begint te korten om dit in orde te brengen. U kon er de laatste weken niet naast kijken. Het wordt een boeiende sessie over een expeditie die 4 Vlamingen zijn aangegaan in het spoor van Willy De Roos met zijn iconisch schip de Williwaw. Reeds in 1977 was hij de eerste die in 1 seizoen de noordwestpassage van Groenland naar Alaska kon doorvaren. Roald Amundsen was hem vele jaren eerder wel al voorgegaan, maar die had er 3 seizoenen voor nodig. De film, met commentaar van dr Paul Van den Heuvel, voorzitter van STAB, geeft het relaas weer van 4 Vlamingen in een vervolgtocht uit 2018, waarin zeker ook de invloeden van de klimaatopwarming zichtbaar worden. Zie promofilmpje    
 
Inschrijven kan via onze website https:/williwaw.rbnrc.be of gebruik makend van de andere modaliteiten op de flyer. Iedereen welkom.

Willy 13/04/2025