1.
De leerling-tovenaar in het Witte Huis heeft het deze
week weer behoorlijk bont gemaakt. Maar dit spectaculaire nieuws leidt
natuurlijk onze aandacht af van de onderwerpen die ons werkelijk
interesseren. We zullen dan ook aan de verleiding trachten te weerstaan om
hierop commentaar te leveren. Buiten al het andere dat U langs
verschillende media mocht vernemen is er toch nog de door de USA
aangekondigde officiële terugtrekking uit de IMO-onderhandelingen over het
koolstofvrij maken van de scheepsemissies. Bovendien dreigen zij met
tegenmaatregelen voor het geval hun schepen omwille van deze overeenkomst
ergens moeilijkheden zouden ondervinden of geconfronteerd zouden worden met
bijkomende kosten. Dit alles zou een historisch akkoord tussen de andere
partners, waaronder België, voorlopig niet in de weg staan. (Flows
9/5/2024). Van de 79 landen die niet van tafel wegliepen bereikten 63,
waaronder België, dan wel dit akkoord op vrijdag 11 april. 16 landen bleven
dwarsliggen en stemden tegen. Onder hen: Rusland en Saudi-Arabië.
De Amerikaanse monstertarieven van 1,5 miljoen dollar per aanloop van een
in China gebouwd schip lijken toch al afgezwakt, maar de “make shipsbuilding great again “-act werd ondertussen wel ondertekend. Het
decreet vraagt om een Maritime Action Plan, maar is momenteel nog niet erg
concreet. (www.thewhitehouse.org
van 9/4/2025)
2.
Richten we dan eindelijk de blik op eigen land en we
kunnen een nieuw record noteren in de haven van Zeebrugge, waar de MSC Mina
deze week het nationaal diepgangsrecord scherper stelde door binnen te
lopen met een diepgang van maar eventjes 16m40. Het vorige record stond op
naam van de “Ever Greet” in juli 2024. (Flows
8/4/2025).
3.
Heuglijk nieuws zowel voor Zeebrugge als voor
Antwerpen: de tunnelelementen voor de Oosterweelverbinding zijn klaar en
deze week, op donderdag 10 april werd de kraan opengezet om het bouwdok
onder water te zetten. Eens we 800000 m³ verder zijn en het bouwdok
volgelopen is, wordt dan de dijk doorbroken, waardoor de weg open ligt naar
Antwerpen. Tijdens het gecontroleerd vollopen van de bouwput worden testen
gedaan op eventuele lekkages. Uiteraard is het niet de bedoeling dat de
tunnelelementen ergens onderweg gaan afzinken.
Volgens de huidige planning zou het eerste tunneldeel vertrekken naar
Antwerpen op 19 mei 2025. Het eerste afzinkmoment is voorzien in juli van
dit jaar, en tegen het einde van het jaar zou alles op zijn plaats moeten
liggen. (www.oosterweelverbinding.be
van 11/8/2025)
4.
Wie herinnert zich nog de Fire and
Damage Control area in de kazerne van St Kruis in
Brugge. Persoonlijk heb ik heel wat praktisch nut gehad aan de
brandweertraining die we daar ontvingen: het te lijf gaan van de brand in
de enorme open kuipen vol mazout, het
binnendringen tussen de vuurhaarden met autonome zuurstofmaskers in de
bovenbouw van een oude Algérine, het lopen in een
asbestpak door de vlammen op een metalen passerelle, en veel andere
oefeningen. Menige beginnende fabrieksbrand later kon op basis van de daar
opgedane ervaring tijdig gestopt worden, en wanneer het echt escaleerde
garandeerde diezelfde ervaring de nodige koelbloedigheid bij de aanpak.
En dan was er ook het gedeelte “damage control”:
achtergelaten worden in een ruimte waar het water langs verschillende
lekken binnen gutst, en je enkel balken en vodden tot je beschikking hebt
om de zondvloed af te stoppen. Niet verwonderlijk dat ik dit beschouw als
de zinvolste training uit mijn militaire opleiding. Enerzijds door
uitdeinen van de civiele bebouwing rond de kazerne, en anderzijds door
uitbreiding van de kazerne zelf, moest het centrum verkassen naar de bossen
van Ryckevelde, waar ook nog een karkas van een
helikopter werd aan toegevoegd. Maar, ik heb geen informatie over het
verdere lot van het centrum.
Van goed ingelichte bron kon ik nu vernemen dat er een nieuw centrum op de
planning van defensie zou staan en wel in de Geniekazerne van Burcht. We
kijken er dus met belangstelling naar uit.
5.
15 leden van Delta kwamen samen aan boord van de Angèle
op 8 april, voor verdere opleiding en bespreking van praktische punten.
Belangrijkste uiteenzetting was deze van Peter Van den Wouwer
waarbij deze de ingewikkelde materie van de verzekering bij huur van boten
in het buitenland probeerde duidelijk te maken.
De organisatie van de filmvoorstelling van 24 april werd verder besproken.
Het statusrapport van onze lesboot ziet eruit als volgt:
– door een medelid werd de volledige inboedel van een loods in de Kempen
opgekocht. In die loods bevond zich een Jaguar 22 op trailer, 2 lasers en 2
bootjes van onbepaalde herkomst. De staat van de jaguar leek OK, maar het
schip kon niet betreden worden. Bedoeling is dat Delta, bij goedkeuring de
Jaguar met trailer zou overnemen. Winterberging is afgesproken met de
militaire jachtclub Brabo bij de geniekazerne in Burcht. Guido Vrancken is aangeduid als projectleider en zal de
nodige contacten leggen met de eigenaar van het materiaal om de loods mee
leeg te maken.
De zeilkalender voor 2025 werd verder ingevuld. Let wel dat de eerste
activiteit van 9 mei ook open staat voor alle RBNRC-leden.
Het is een rally met kielbootjes vanuit Arnemuiden. Zie beschrijving in e-nieuwsbrief.
Zeker aan te bevelen.
De dag werd afgesloten met een detailvoorbereiding van de geplande zeiltrip
rond Corfu, en gedeeltelijk ook al van deze rond Rhodos.
Graag noteren dat de huur van een tweede boot voor de Kanalentrip in
Bourgogne niet meer mogelijk is.
6.
Onze leden hebben deze week de uitnodiging ontvangen
voor onze Algemene Vergadering op 30 april e.k. Dit jaar kan die niet
doorgaan in onze maatschappelijke zetel, maar moesten wij uitwijken naar de
immer gastvrije Angèle. Met dank aan Willy en Angèle. Na de vergadering kan
er vrijblijvend een broodjesmaaltijd genuttigd worden aan de prijs van 15€,
inbegrepen één drankje.
De aanwezigen zullen hun lidkaart in ontvangst kunnen nemen. Afwezigen
kunnen die ook bestellen mits aangeven van de persoon die hun lidkaart mag
in ontvangst nemen, of waar zij die kunnen afhalen.
Graag gebruik maken van het on-line
inschrijvingsformulier. https://forms.office.com/r/KF1SBfdqWq
7.
Bent U al ingeschreven voor onze filmnamiddag of -avond
van 24 april e.k.? Aarzel dan niet want de tijd begint te korten om dit in
orde te brengen. U kon er de laatste weken niet naast kijken. Het wordt een
boeiende sessie over een expeditie die 4 Vlamingen zijn aangegaan in het
spoor van Willy De Roos met zijn iconisch schip de Williwaw. Reeds in 1977 was hij de eerste die in 1 seizoen de
noordwestpassage van Groenland naar Alaska kon doorvaren. Roald Amundsen was hem vele jaren eerder wel al voorgegaan,
maar die had er 3 seizoenen voor nodig. De film, met commentaar van dr Paul Van den Heuvel, voorzitter van STAB, geeft het
relaas weer van 4 Vlamingen in een vervolgtocht uit 2018, waarin zeker ook
de invloeden van de klimaatopwarming zichtbaar worden. Zie promofilmpje
Inschrijven kan via onze website https:/williwaw.rbnrc.be
of gebruik makend van de andere modaliteiten op de flyer.
Iedereen welkom.
Willy 13/04/2025
|