1.
Van Bob Peeters, onze trouwe PR, kregen wij een niet zo
optimistische boodschap. Hij liet ons weten dat hij werd opgenomen in het
UZA na een ongelukkige val, en daarbij kwam aan het licht dat de
heupletsels waarmee hij worstelde niet meer behandelbaar zijn. Vanaf nu zal
zijn mobiliteit dan ook beperkt zijn en hij zal zich nog enkel kunnen
verplaatsen in een rolstoel. Wij wensen hem toch een zo goed mogelijk
herstel toe met een zo hoog mogelijke levenskwaliteit.
Daar hij de drijvende kracht is achter onze e-nieuwsbrief en EXTRA zal dit
wel enkele consequenties hebben. De e-nieuwsbrief zal min of meer normaal
kunnen blijven verschijnen, maar voor de EXTRA is voorlopig enkel een lightversie
mogelijk. Gezien hij ook de meeste distributielijsten in handen had is het
mogelijk dat één en ander niet tot bij U geraakt. Graag in voorkomend geval
voorzitter@rbnrc.be verwittigen
zodat wij kunnen bijsturen. Graag ook personen in uw nabijheid die niets
zouden ontvangen hebben wijzen op deze mogelijkheid. Bijdragen voorlopig
doorsturen naar hetzelfde adres.
Bob heeft ons wel verzekerd dat hij, eens terug thuis de draad van de
elektronische communicatie terug kan oppakken zodat wij een langetermijnoplossing kunnen uitwerken.
2.
Actief geweest in de coördinatiebureaus van de Liaison Officers van de Antwerpse Tall Ships races van 2001,
2004, 2006, 2010, 2016 en 2022, tweemaal ingescheept geweest als trainee op
de Russische Mir, notabene een zusterschip, en
dan moeten vaststellen dat ik de Dar Młodzieży zowel een
driemastbark als een driemastvolschip noemde. Om beschaamd in de grond te
zinken. Uiteraard is de “Dar” een driemastvolschip of fregat. Een
driemastbark is langsgetuigd aan de bezaansmast.
Bij de Mercator is ook de grote mast langsgetuigd,
en daar spreekt men dan van een barkentijn.
Met “Dar” bestaat er zelfs nog een flauwe link naar het Oekraïense
conflict, want naast de Mir, is ook de Khersones een zusterschip, samen met nog 3 andere, alle
gebouwd in Gdansk. De Khersones voer
oorspronkelijk onder Oekraïense vlag, want was gebaseerd op de Krim als
eigendom van de plaatselijke Zeevaartschool. Na de inval van de Russen op
de Krim in 2014 werd het door hen in beslag genomen. Er volgde wat
getouwtrek tussen Russische departementen tot het in 2015 in Sebastopol een
grondige revisie kreeg en sindsdien die stad als thuishaven heeft. In het
westen verdween het wat van de radar. Deze week was het op weg, onder
Russische vlag, naar het Russische Sochi. ETA
4/4/2025. (www.marinetraffic.com)
Zoals de zaken er nu voorstaan zullen we in Antwerpen, in 2026, helaas
zowel Mir als Khersones
moeten missen bij de aanloop van de Tall Ships. Hopen we dat er snel een
bevredigend einde komt aan het conflict, zodat Russische Tall Ships ooit
terug welkom zijn, en Antwerpen terug de ontmoetingsplaats mag worden
tussen minstens drie van deze zusterschepen.
3.
Trump kon ons deze week nog eens stevig op ons paard
zetten. En dan spreek ik nog niet van “Liberation
Day” waarmee hij de wereldhandel in de diepvries stopte. Maar voor de
scheepvaart heeft hij nog wildere plannen. Hij wil namelijk de Amerikaanse
scheepsbouw nieuw leven inblazen en ziet met lede ogen dat de Chinese
scheepsbouw tot 55% van de wereldproductie in handen heeft, terwijl de
Amerikaanse amper 1% bedraagt. Zijne Grote Genialiteit heeft daar een
simpele oplossing voor bedacht: laten we voor elk havengebruik door een in
China gebouwd schip 1.5 miljoen dollar vragen. Een vuistslag aan China.
Maar wie daar zeker ook niet kunnen mee lachen zijn de grote
containerrederijen. MSC heeft bijvoorbeeld 220 schepen in China laten
bouwen, Maersk 199 en CMA/CMG zelfs 274. Cosco, de Chinese rederij wordt uiteraard het felst
getroffen, omdat ongeveer 60% van haar vloot, 306 eenheden op 517 inlands
zijn gebouwd. Door de maatregel zou de kost per container zo eventjes met
800 dollar kunnen toenemen. (DS 31/3/2025).
Hopelijk leiden de discussies, die over de invoertarieven ontstaan zijn, de
aandacht lang genoeg af van dit dossier opdat het zou kunnen koelen zonder
blazen.
4.
Vorige week wezen we al op de maritieme wapenwedloop
die in zuidoost Azië aan de gang is. Deze week liet China al een deel van
zijn maritieme kracht los op een omsingelingsoefening rond Taiwan. Met 21
oorlogsbodems op een totaal van de 234, wel geflankeerd door 71 vliegtuigen
legden ze een cordon rond Taiwan, juist buiten de zogenaamde “aansluitende
zone” een buffer rond Taiwan die verder reikt dan de territoriale wateren.
Invaren ervan wordt beschouwd als een daad van agressie. Het vliegdekschip Shandon, het eerste dat integraal door China zelf
gebouwd werd nam deel aan de operatie en was nog nooit zo dicht bij de kust
van Taiwan gesignaleerd. China zou ook een speciaal type landingsvaartuig
aan het klaarstomen zijn met een uitschuifbare landingsbrug van 120 meter.
Die zijn duidelijk niet bedoeld voor toeristische uitstapjes. De vraag is
dus niet of China Taiwan zal binnenvallen, maar wanneer. En dat zal in
grote mate afhangen van de manier waarop de onvoorspelbaarheid van het
Witte Huis wordt ingeschat (DS 01/04/2025).
5.
Het mag ons dan ook niet verwonderen dat in binnen- en
buitenland het aantal veiligheidsconferenties en studiedagen significant is
toegenomen. Vorige woensdag nog boog men zich, in het auditorium van AMA
over de geopolitieke spanning rond maritieme knooppunten. De druk
bijgewoonde studienamiddag, met o.a. een grote marine delegatie, stond in
het teken van het recente samenwerkingsakkoord tussen de Koninklijke
Militaire School en de Antwerp Maritime Academy en werd in gang getrokken
door generaal-majoor An-Roos De Potter en capt.
Rowan Van Schaeren de respectievelijke
directeurs.
De problematiek werd vanuit twee gezichtshoeken benaderd in individuele
presentaties van experts. Enerzijds was er het veiligheidsaspect op zich en
de economische en politieke impact ervan. Anderzijds werd dieper ingegaan
op de menselijke dimensie van de problematiek en de invloed op het welzijn
van zeevarenden.
Beide onderdelen werden telkens afgesloten door een panelgesprek. In het
eerste panel herkenden we divisie-admiraal
Botman, naast kolonel Peter Philipsen, docent aan de KMS en capt. Niels Vanlaer,
havenkapitein van PAB. Moderator: Sarah Van Hoeymissen
(KMS)
Het tweede panel, gemodereerd door Theo Notteboom
(AMA) bestond uit Eric de Soir, crisispsycholoog,
Marco Nuyttemans, VP-Europe van Excelerate Energy en Wilfried Lemmens MD van Royal
Belgian Shipowners Association.

Afsluitend was er nog een verfrissende nabeschouwing door 2 studenten van
KMS en AMA.
Op model van de internationale samenwerking tussen de Belgische en
Nederlandse marines, moet er ook verder gewerkt worden aan de reeds bestaande samenwerking tussen koopvaardij en
Marine, of Defensie in het algemeen.
Mogen we er U ook attent op maken dat een gelijklopend onderwerp zal
behandeld worden tijdens onze voordrachtsessies van zaterdag 22 november
waarin Filip Reyniers het zal hebben over “Maritieme Veiligheid” Save the
date. Het wordt de moeite waard.
Toevallig besteedde VRT-nieuws op vrijdag 4 april aandacht aan de
tijdelijke terugkeer van de F931
Louise Marie in Zeebrugge uit het hoge Noorden. In het filmpje
getuigen bemanningsleden van de beduidend grotere
aanwezigheid van Russische duikboten, oppervlakteschepen en vliegtuigen in
het bewaakte gebied. De commandant bevestigt wel dat de vroegere passieve
monitoring van deze naderingen, is vervangen door een meer assertieve
reactie langs onze kant. En dat komt volledig overeen met wat eerder in de
studienamiddag werd besproken.
6.
Verplicht ben ik het aan mezelf, om met voldoening vast
te stellen dat nu eindelijk de Kamercommissie Energie beslist heeft om de
wet op de kernuitstap uit te kleden. Ter stemming zal voorgelegd worden aan
de plenaire Kamer om de artikels te schrappen dat reactoren na 40 jaar
moeten sluiten, en dat het verboden is om nieuwe kerncentrales in dienst te
nemen. Hopelijk komen er geen nieuwe maneuvers om het proces te vertragen
na deze al te lange lijdensweg. (DS 2/4/2024)
7.
Pro memorie:
– dinsdag 8 april: 14u Angèle. Samenkomst DELTA. Uitnodiging, zie verder in
de e-Nieuwsbrief.
– woendag 9 april 14u-17u. Happy Hour
KVOZMA-RBNRC.
Willy 06/04/2025
|