1.
Een veilige Zwarte Zee. Dit is toch wat zou mogen verwacht
worden van het “akkoord” dat via de Amerikaanse driehoek diplomatie bereikt
zou zijn tussen Rusland en Oekraïne. (DS 26/3/2025) Rusland zou daarbij
gevrijwaard worden van de zwerm drones die als muskieten het leven zuur
maken van zijn oorlogsmarine. Oekraïne zou zijn graanschepen, en alle ander
maritiem transport nu rechtstreeks van en naar de Bosporus kunnen laten
varen, zonder de omweg langs de territoriale wateren van Roemenië en
Bulgarije. Voor het ogenblik lijkt dit nog maar een papieren akkoord, want
van beide zijden op het terrein worden nog schendingen gemeld. Bovendien
heeft Rusland hier nog zware voorwaarden voor opgeëist, zoals het opheffen
van de sancties op hun bedrijven die graan en kunstmest uitvoeren, en het
terug aansluiten op het Swift-betalingssysteem van de voor de
landbouwsector cruciale bank.
Blijven we dus maar kritisch afwachten hoe het verder gaat aflopen, met in
gedachte alle voorgaande Russische woordbreuken. Trump lijkt het allemaal
te begrijpen. Hij heeft zelfs toegegeven dat hij zelf in vroegere
handelsdeals het wapen van het uitstel hanteerde bij moeilijke contracten.
Maar als het lukt is dit toch maar weer de bevestiging dat maritiem
transport en veilige zeeroutes de hoogste prioriteit verdienen om een
landelijke economie in goeden doen te houden en te doen floreren. Al zal in
dit geval de prioritaire aanpak ook wel geïnspireerd zijn geweest door het
feit dat de Russische marine hier in het defensief was teruggedrongen.
2.
Zolang deze Oekraïense oorlog duurt blijven nog andere
sancties tegen Rusland van kracht. Vorige donderdag 27 maart werd de al
lang aangekondigde volgende stap aangekondigd in het embargo op de handel
in Russisch gas. Vanaf dan is het verboden om Russisch aardgas via Europese
havens te verschepen naar landen buiten de E.U. Import voor eigen Europees
verbruik blijft toegestaan.
Hierbij komt de haven van Zeebrugge in het vizier, en de Belgische
gasbehandelaar Fluxys.
Op 8 december 2017, vertrok de “Christophe de Margerie”
een LNG- tanker met verstevigde boeg die 1 meter ijs kan breken, op het
Siberisch schiereiland Yamal. Volgepompt met
vloeibaar aardgas zette hij voor de eerste keer koers naar Zeebrugge. Sinds
toen is onze haven een draaischijf geworden voor de winterse doorvoer van
Russisch LNG naar de rest van de wereld, maar vooral naar Zuidoost Azië
waar de meeste afnemers zitten. In de zomer gebeurt dat rechtstreeks langs
de Noordoostpassage. Maar de klimaatopwarming is nog niet zo ver dat deze
ook in de winter bruikbaar is. Dan wordt het gas geleverd in Zeebrugge en
andere Europese havens, en vandaar wordt het op kleinere tankschepen verder
verdeeld. Fluxys sloot in 2014 hiervoor een
20-jarig contract af met Yamal LNG. (DS
26/3/2025)
Een zware klap voor Fluxys en de haven van
Zeebrugge lijkt deze nieuwe stap in de sancties echter niet te worden. Dit
zou te danken zijn aan een verhoogde invoer voor de Europese markt van
Russisch gas, gekoppeld aan bevoorrading uit andere bronnen zoals Quatar en de USA. Maar gezien de betrouwbaarheid van
deze laatste sinds het aantreden van Trump ook niet meer je dat
is.............?
Fluxys heeft ook nog andere eieren in de mand
liggen. Zopas kondigden zij de start aan van de 1ste fase in de uitbouw van
een Belgisch waterstofnet met focus op de havens van Gent en Antwerpen, nl
het tracé Kallo – Zelzate. (Flows 26/3/2025) Wel
moesten ze in dit dossier een bittere pil slikken toen de regering De Wever
250 miljoen subsidies schrapte. (Flows 20/2/2025)
3.
De in het vorige logboek geciteerde Amerikaanse aanval
op Houthi-stellingen in Yemen kreeg deze week een
onverwacht staartje.
De bespreking van deze toen nakende militaire operatie door de top van het
Amerikaanse regering op een commercieel social
media platform Signal, tart elke verbeelding. De
lichtzinnigheid ervan werd al de facto bewezen doordat een journalist
(Jeffrey Goldberg, hoofdredacteur van Atlantic)
per vergissing mee aan de virtuele tafel was genodigd. (DS 26/3/2025) Als
aanwijzing voor amateurisme en onkunde kan dit tellen. En dan spreken we
nog niet over het dédain tegenover Europa dat
daar ten toon gespreid werd. Het water tussen de voormalige bondgenoten is
hiermee, spijtig genoeg, weer een aantal vadems dieper geworden.
4.
De komst van de Dar Młodzieży weerhield ons
van verdere afleiding, veroorzaakt door het veelvoud aan geopolitieke
gebeurtenissen van de laatste maanden. Want dit werd aanleiding voor de
pers om de Tall Ship's races nog eens in de
kijker te plaatsen. (GVA 21/3/2025). Zoals de meeste van onze lezers weten
is de “Dar”, een driemastbark of volschip, het opleidingsschip van de
Hogere Zeevaartschool in Gdansk (Polen). Het schip is een vaste gast in de
Antwerpse haven, omdat zij sinds 2008 ook wordt ingezet voor de
zeevaartstage van de leerlingen van het 1ste jaar van de Antwerp Marine
Academy en dus minstens 2 maal per jaar in Antwerpen afmeert.
Gelukkig bleef er nog deze oplossing voor de A.M.A als acceptabele en
betaalbare vervanging voor de vroegere eigen schoolschepen.
Waar is de tijd van de Mercator? Waar is de tijd van de Montalto,
Monthouet, en Eeklo? De Eeklo was een bulkcarrier
van de rederij UBEM, Montalto en Monthouet maakten deel uit van de serie zgn. Mo-schepen
van CMB. Montalto en Monthouet
waren identieke zusterschepen van 12795 dwt (L
149m B 19m). Ze waren uitgerust met een extra-dek om kadetten te herbergen:
een refter, een klaslokaal, kajuiten voor de staf en een twintigtal
leerlingen en een royaal achterdek voor de ochtendgymnastiek en
plechtigheden.
Het zgn. amarinagejaar gebeurde voorafgaand aan
de intrede in de Hogere Zeevaartschool. Enerzijds werden de kandidaten
eigen gemaakt met het leven aan boord. Ze leerden de vaardigheden van het
zeemanschap aan, moesten mee wacht lopen en in de havens ook assisteren bij
het controleren van los-en laadoperaties. Ook kregen ze les in algemene
vakken, zodat ze min of meer op eenzelfde niveau met een degelijke
startkennis het eerste jaar zeevaartschool konden aanvatten.
De staf van de school bestond uit een kapitein ter lange omvaart chef
instructeur als vertegenwoordiger van de zeevaartschool, een aalmoezenier
en een dokter. Andere lesgevers waren: een onderofficier seiner en één of
twee miliciens kandidaat reserveofficieren van de Zeemacht. (KRO). Deze
laatsten, meestal ingenieurs gaven wiskunde, natuurkunde en werktuigkunde.
Dat was natuurlijk een goedkope oplossing, omdat zij maar vergoed werden op
het niveau van “soldij” met een kleine zee vergoeding, niet te vergelijken
met het loon van voltijds ingescheepte civiele beroeps licenciaten
of ingenieurs.
Maar zelfs met dergelijke kunstgrepen bleek het systeem financieel niet
houdbaar. Verschillende andere formules kwamen in de plaats, waarbij zelfs
ook de Godetia werd ingeschakeld. En zo is men
uiteindelijk beland met de stagemaand op de “Dar”.
5.
In het kader van de Algemene Vergadering van
Watererfgoed Vlaanderen van 28 maart was de Provinciale Site Scheepswerven
Baasrode voor de leden geopend en kregen wij een rondleiding in dit
prachtige juweeltje. Daarover misschien later meer. Ondertussen toch één
conclusie: bijkomende motivatie om voor een volwaardig maritiem museum in
Antwerpen te pleiten. In bijlage een folder die ondertussen gedrukt werd,
en die om maximale verspreiding schreeuwt.
Onder leiding van cpt Koen De Vriese
kon ook de school voor scheepsmodelbouw bezocht worden. Zo kort na het
overlijden van Jacques Van Damme, die stichtend medelid van deze school
was, had dit bezoek toch ook het karakter van een hommage aan ons betreurd
medelid. Ter gedachtenis publiceren we dan ook in bijlage aan dit logboek
de folder van deze school. We mochten getuige zijn van de professionaliteit
en de nauwkeurigheid waarmee de modellen hier worden samengebouwd. Zelfs
internationaal wordt de school gezien als een expertisecentrum waar ook
ingewikkelde restauraties kunnen aan toevertrouwd worden. En een kleine
tip: materiaal nr 1 is eik. Dus als U geen blijf
weet met afgedankte eiken meubelen, één adres waar dit met dank aanvaard
wordt.
6.
Terwijl onze premier zijn best doet om te bewijzen dat
België een volwaardig lid kan zijn van de Navo zien we dat vooral de Marine
dit ook op het terrein waar maakt. Eerlijkheidshalve toegegeven, dat de
inzet van schepen natuurlijk het meest in het oog valt. Georges Janssens
berichtte ons dat de Louise Marie zich nu met de Standing Nato Maritime Group 1 verplaatst heeft naar de regio
tussen Groenland, Ijsland en de UK. Hopelijk
stoten zij daar niet op een Amerikaanse invasievloot op weg naar
Groenland............
Mijnenjager M921 Lobelia maakt zich op om op 31 maart de Standing Nato Mine Counter Measures
Group in de Baltische zee te vervoegen in het kader van de operatie Baltic Sentry. Ter
herinnering: de SNMCMG1 staat nog altijd onder Belgisch commando.
En wie up to date wil blijven met nieuws van de
marine, kan zich inschrijven op de nieuwsbrief Navy News Channel. Met
dank aan ResVetMar.
7.
En tot slot, toch nog wat nieuws uit eigen huis.
a) Smaldeel DELTA vergadert op dinsdag 8 april om 14 uur a/b van de Angèle.
Op het programma:
– Peter Vandenwouwer: verzekeringsaspecten bij
afhuren zeilboten
– Zeilkalender 2025
– Laatste schikkingen filmvoorstelling Noordwestpassage.
Voor leden DELTA en alle andere RBNRC-leden in orde met bijdrage.
b) op woensdag 9 april knopen we terug aan met onze happy hour traditie a/b
van de Angèle. Van 14u tot 17u. Toegankelijk voor iedereen, ook
sympathisanten zijn welkom.
c) Op donderdag 24 april: filmvoorstelling: in het Zog van de Williwaw. Met
commentaar van Dr. Paul Van den Heuvel, voorzitter STAB, die er persoonlijk
bij was. Vertoningen om 14u30 en 20 uur. Zie ook flyer. Het wordt nu
stilaan tijd om uw plaatsen in het AMA auditorium te verzekeren.
d) Op woensdag 30 april is er dan onze Algemene Vergadering.
Voor de eerste keer sinds onze maatschappelijke zetel naar de Thonetlaan 133
verplaatst is, kan deze vergadering daar niet doorgaan. Gelukkig kunnen we
uitwijken naar de gastvrije Angèle, met dank aan Willy en Angèle. Onthaal
vanaf 18 uur, vergadering om 18u30, vrijblijvende sandwichmaaltijd (kaas,
hesp, filet Américain) nadien aan 15 €, drankje inbegrepen. Uitnodiging
volgt.
e) “Samen op het water”-campagne. In het kader van deze campagne wil WWSV
een aantal video's opnemen van actiescènes op het water. Hiervoor wordt
medewerking van de clubs voorzien. Details zie verder in de e-nieuwsbrief.
Ideetje voor Delta?
Willy 30/03/2025
|